1. Plinio Avila
Lives and works in Brussels, Belgium and Zacatecas, México. Laureate from the Hoger Instituut voor Schone Kunsten of Antwerp, Belgium. Born Baptist and Mexican. His work can be seen as a series of strategies to overcome loosing his faith in both religion and art. His work is identified more by a nostalgic-humoristic personality than for an specific technique or style. The eclectic mixture of traditional painting, small videos, traveling notes and text adaptations, aloud the spectators to find a sort of familiarity with the artist, identifying themselves easily with the subjects and media. They can be interpreted as metaphors between the physical and metaphysical, the secular and the divine. Plinio creates a contemporary iconography for a personal faith, his own barrack in the supernatural world and the art world. His main supports are painting, drawing, textworks, photography, sculpture, video and new media.

Plinio Avila (1977) is in Mexico geboren. In Zacatecas groeit hij op in een zeer religieuze omgeving die zijn artistieke carrière zal tekenen. Op 16 jarige leeftijd stapt Plinio uit zijn diep gelovige gemeenschap en wordt aangenomen in een grafisch drukatelier. Als jongste student ooit wordt hij op achtien jaar toegelaten tot het Tamarind Institute, één van de meest prestigieuze grafische drukateliers ter wereld en geniet er van een opleiding tot meester lithograaf. Dit geeft hem de toegang tot residenties in de University of Kentucky, de Glasgow Print Studio, de Miro Foundation en hij behaalt een post-graduaat aan het Hogere Instituut voor ISchone Kunsten in Antwerpen. Sinds 1999 is hij aangesteld als directeur van het Museograbado, waar Avila verantwoordelijk is voor het drukwerk van belangrijke Mexicaanse kunstenaars en instituten. Door deze intense samenwerking krijgt Plinio de mogelijkheid om ondergedompeld te worden in de diverse creatieve processen bij het maken van honderden kunstwerken, edities en kunstboeken. Met deze ervaring verkrijgt Plino het statuut van expert en wordt gevraagd voor lezingen, advies en restauraties van kunstwerken op papier. Maar deze flamboyante loopbaan heeft een keerzijde. Voor een lange periode verliest Avila de drang om eigen drukwerk te creëren en stelt zijn positie als kunstenaar nog tot op vandaag in vraag. Verschillende ontgoochelingen binnen de kunstwereld en zijn verlies aan religieuze overtuiging leiden tot een verregaande zelfreflectie in zijn zoektocht naar zingeving. Zingeving in het leven, maar ook ten aanzien van zijn kunstenaarschap. Plinio Avila’s kunstwerken staan symbool voor het structureren van zijn innerlijke wereld. Hij stelt dat zijn objecten, schetsen en schilderijen kunnen gezien worden als zelfportretten in de analyse van zijn subjectieve werkelijkheid. Sven Vanderstichelen